Taksi taksi

11 november 2018 - Kampung Kusamba, Indonesië

5 november

Wij gaan op weg naar Legian in Zuid-Bali. Hier zullen wij een aantal nachten verblijven in het Bali Padma Hotel. Meer dan 25 jaren geleden, onze (mijn vriendin en ik) 2e reis naar Bali hebben wij hier een keer overnacht. Wat ik mij hiervan nog herinner is vooral het plezier dat wij de volgende ochtend hadden. Na een lange vlucht uit Nederland hadden wij gekozen voor - een goed bed, in een goed hotel -, om de volgende dag uitgerust aan onze backpackreis te beginnen. Bali Padma was een luxe, 'tropische verrassing', met een indrukwekkende open lounge in Balinese stijl en een prachtige tuin eromheen. Netjes gekleed kwamen wij toen, rechtstreeks uit Nederland, per taxi aan en verlieten op teenslippers in topje en korte broek de volgende morgen, als backpackers het hotel, de bell boys in de lounge enigszins verbaasd achterlatend. Er waren geen koffers te dragen en er hoefde geen transport te worden geregeld.

Ook nu reizen wij per taxi, niet vanaf het vliegveld maar vanuit Sengkidu. Voordat wij de doorgaande weg bereiken moeten we via de 'private road' de berg over. In deze weg liggen 4 hoge verkeersdrempels, in een bocht, juist waar de weg stijl is. Afgelopen zaterdag, we maakten toen een klein uitstapje, kreeg de taxichauffeur   het niet voor elkaar de auto inclusief passagiers over deze agressieve verkeersdrempels heen te loodsen. Verscheidene malen zakte de auto een stuk terug de berg af, vervolgens waagde de chauffeur dan weer een nieuwe poging. Toen wij na poging 4 uitstapten om te kijken of dit zou helpen, lukte het de chauffeur om de auto over de drempels heen te rijden. Ik weet niet of dit iets van ons of van de drempels zegt?...………...de taxichauffeur die ons naar Legian brengt heeft gelukkig geen moeite met de drempels.

Op de route probeert de chauffeur een gesprek aan te knopen. Na mijn "nama saya" Tiny en "saya de Belanda", denkt hij dat ik (een beetje) Indonesisch spreek. Tja, dit is zo'n beetje het enige wat ik in het Indonesisch kan zeggen en aangezien de chauffeur weinig Engels spreekt, blijft de conversatie met de chauffeur beperkt. Wel begrijpt hij dat wij een tussenstop willen maken. Hij antwoord in het Engels, maar met een Indonesisch tintje. Het Indonesisch kent vervoegingen die bestaan uit twee dezelfde woorden, zoals bijvoorbeeld, jalan jalan (ik loop). Het antwoord op de vraag van mijn vriendin of hij bij de traditionele zoutwinning langs de kust wil stoppen is: "Can can".

1. Agnes:
    11 november 2018
    Ha Tiny, wat leuk om je zo te volgen in Bali.
    Wat een prachtige plek.
    Geniet van deze mooie reis samen met Simone. Liefs, Agnes
  2. Tiny Griffioen-Spaans:
    12 november 2018
    Dank je Agnes......doen wij, het bijzonder en bijzonder leuk om samen oude en nieuwe plekken te bezoeken.