Weer thuis

29 september 2023 - Ponte De Lima, Portugal

Inmiddels ben ik weer thuis. En ik moet  zeggen: Het vliegtuig had minder moeite met landen dan ik. Mijn belevenissen moeten nog bezinken. Eén ding is duidelijk, ik heb het fantastisch fijn gehad.

Ook de laatste activiteit in Refoíos do Lima was leuk. Ik startte in Porto met proeven, ik eindigde in deze plaats ( in Portugal, ook met proeven. Bij bodega Esperao kreeg ik net als bij Pazo do Mar een privérondleiding. Bij laatstgenoemde bedoeld, bij eerstgenoemde onbedoeld. Ik zou onderdeel uitmaken van een groep. Echter de groep kwam niet opdagen. 'Hugo' heeft mij 2 uur lang alles verteld over de geschiedenis, de verschillende wijnplots, de bereiding van de wijn en de wijn zelf. En als slotstok heb ik 5 wijnen geproefd, waaronder hun paradepaardje een reserva. Deze wordt in kleine oplage  gemaakt, de reserva van 2015 die ik heb geproefd, zijn nog geen 3000 flessen gemaakt.  (In sommige jaren wordt de reserva zelfs niet eens gemaakt).

Alsof het zo moest zijn kwam ik op het  vliegveld de Amerikaanse dames Frann en Jayne nog tegen. Het werd een afscheid van deze reis met een big hug.

De moraal van dit verhaal (reis rijmt niet): Een ieder kiest zijn eigen pad, lang of kort, snel of langzaam, alleen of samen, met meer of minder balast. Door gestaag door te gaan met waarmee je bezig bent bereik je je doel.

Mijn reis heeft mijn verwachtingen overtroffen en mijn twijfel vooraf uitgewist.

1. Rita:
    1 oktober 2023
    Wat fijn om al je verhalen en belevenissen te hebben kunnen volgen en supertof dat je dit hebt gedaan! Deze ervaringen zul je mee blijven nemen💪😀