Mudah Bali

27 december 2018 - Sengkidu, Indonesië

De twee maanden zijn voorbijgevlogen en hoewel ik heb geprobeerd een beeld van mijn reis te schetsen realiseer ik mij dat dit beeld bij lange na niet compleet is. De tripjes die wij zo om de dag maakten hebben lang niet allemaal aandacht gekregen in mijn blogs. Een impressie van een aantal uitstapjes, dan maar kort in de vorm van foto's. Daarnaast heb ik teruggelezen dat ik nog iets zou vertellen over het Hindoeïsme op Bali met zijn duizenden tempels, ceremoniën en offers.

Naast dat het vandaag 2e kerstdag is, wat je hier op Bali, ondanks kerstversiering hier en daar, toch niet als zodanig ervaart is het vandaag ook Galungan het belangrijkste religieuze feest. De Balinezen geloven dat tijdens Galungan de voorouderlijke zielen hun nazaten bezoeken. Het wordt op heel Bali gevierd met allerlei rituele festiviteiten, zoals het slachten van´babi´(varkens), het versieren van de tempel, het plaatsen van penjors (fraai versierde bamboestokken die aan de straat worden geplaatst en het goede boven het kwade symboliseren) en natuurlijk wordt er geofferd. Tien dagen later tijdens Kuningan trekken de zielen zich weer terug.

Het offeren gebeurt elke dag, niet alleen met Galungan. De dagelijkse offertjes bestaan o.a. uit bloemblaadjes, fruit, rijst en wierook. De offertjes worden besprenkeld met heilig water. Balinezen zijn erg gericht op de natuur, waarin zij het dualisme zien van: man en vrouw, dag en nacht, goed en kwaad, leven en dood. Orde en harmonie worden 'geregeld' door de goden die op bergtoppen wonen en mensen hun zegen geven. Demonen huizen in de zee en symboliseren chaos. Om de 'berggoden' te bedanken en rampen af te wenden wordt er dagelijks geofferd. Naast het offeren kent de godsdienst talrijke rituelen, gepaard gaand met even zo talrijke ceremoniën. Al met al een spirituele rijkdom en diepgang, die een combinatie is van Javaanse hindoeïstische geloofsopvattingen en oorspronkelijke Balinese animistische tradities.

Religie is dus niet weg te denken uit het dagelijkse leven van de Balinees. Het is dan natuurlijk ook niet verwonderlijk dat er veel tempels zijn. Er staan zelfs meer tempels op Bali dan huizen. Niet dat deze allemaal voor toeristen toegankelijk zijn. Zo zijn er ook huistempels, tempels voor de 'banjar' (wijk), tempels voor de 'desa' (het dorp) etc. De pura Besakih is de moedertempel, deze ligt op de wand van de mount Agung. Tijdens onze reis bezochten wij de Goa Gajah, de Gunung Kawi, de Tirta Empul en de Uluwatu.

Als toerist heb ik vooral genoten van de kleurrijke ceremoniën, die je dagelijks wel ergens ziet. Tijdens ceremoniën zijn de Balinesen traditioneel gekleed, de vrouwen in sarong en kebaja, de mannen ook in sarong en op het hoofd de 'Udang' (geknoopte hoofddoek).

Tijdens Galungan komt Komang, de supervisor van villa Aamish in vol ornaat, op zijn vrije dag, nog wat extra offertjes aan de dagelijkse offertjes toevoegen. Hij is blij dat hij vanmorgen op zijn gemak met zijn familie naar de tempel kon, en nu is het tijd om rustig met elkaar te genieten van de versnaperingen. Wij worden ook verwend met een schaal met versnaperingen, en gaan er dan ook maar eens rustig voor zitten. Nog even genieten van de versnaperingen en het 'easy easy' Bali.