Hewan peliharaan

24 december 2018 - Sengkidu, Indonesië

Huisdieren

Als ik aan huisdieren denk, denk ik o.a. aan een hond, die wordt uitgelaten door zijn baas, een konijn in een hokje of ren, een kat die op schoot tevreden zit te spinnnen en ook zelfs aan een goudvis in een kom. Kortom, dieren die verzorgd en vertoeteld worden en een onderdeel van het huiselijke gebeuren zijn. Het begrip huisdieren krijgt voor mij op Bali een andere betekenis. Ik zal dit toelichten.

Laat ik mijn toelichting beginnen met Tiger, de huiskater van villa Aamisha. Tiger is 3 weken oud, bij buren van villa Aamisha over de schutting gegooid. Het toen 'kleine scharminkel', dat nauwelijks op zijn poten kon staan, is door mijn vriendin geadopteerd. Net als wij is Tiger bevoorrecht, hoewel hij dit volgens mij niet altijd beseft. Volgens mij is dit een van de weinige, zo niet de enige kat op Bali die 'brokjes' krijgt en speciaal voor hem gekochte verse vis en ook wordt vertroeteld en geknuffeld. Tiger zijn bewogen jonge leven heeft wel sporen achter gelaten. Hij is volgens mij enigszins getraumatiseerd; hij kan ongecontroleerd rondrennen en dan in je kuit bijten. Het is niet bepaald een kat met een grote aaibaarheidsfactor, maar soms is hij ook wel heel schattig. Sinds ons tripje naar Sanur is hij overigens een 'je -weet- wel' kater.

In mijn kamer heb ik ook huisdieren. Overigens kan ik misschien beter zeggen: dieren in huis. In mijn kamer leeft namelijk een tjtjak(soort gekko) gezin. Voor zover mij bekend zijn ze met z'n drieën. Overdag bieden ze weinig gezelschap, verstopt achter spiegel, schilderij of gordijn. 's Avonds komen ze tevoorschijn en racen dan over de muur. Een keer, toen ik al in bed lag, raceten ze boven mijn hoofd over het plafond. Ik kon niet opmaken of zij verliefd of boos op elkaar waren, maar in ieder geval raceten ze achter elkaar aan. Uiteindelijk vond er een confrontatie plaats. Eén tjtjak viel daarbij van het plafond op de grond, gelukkig naast mijn bed. Hoewel het eerst wat vreemd voelde, deze dieren in huis, en ik bang was dat er vandaag of morgen een op mijn hoofd zou vallen, ben ik ze gaan koesteren. Ik zal ze gaan missen....

Konijnen zijn er op Bali eigenlijk niet, behalve dan dat ik deze een keer op de grond van een restaurant heb zien huppelen. Honden uitlaten hoeft niet, zij lopen gewoon rond het huis en in het (tropische) bos. Daarentegen worden hanen, gedragen in de handen, dan soms wel weer uitgelaten en kippen, eenden en varkens scharrelen net zoals honden en katten rond het huis. Zo nu en dan zie je dieren in huis, die wij niet als huisdieren bestempelen. Ik denk hierbij naast eerder genoemde tjitjak en konijnen ook aan de eekhoorns in Bali Padma, die aan tafel kwamen als gasten deze hadden verlaten en dan de restjes ophaalden.

Huisdieren die worden uitgelaten, in een hokje zitten of worden vertroeteld zie je dus niet op Bali, de uitzonderingen daargelaten. Wel vind je meer dieren in huis. Dit heeft vooral ook te maken met het feit dat huizen vaak geen ramen of deuren hebben. Afijn, huisdieren, dieren in huis, wat maakt het allemaal uit, het is een gezellige beestenboel.