Lichtjesfeest

1 januari 2023 - Bangkok, Thailand

Bij aankomst in Thailand is onze Indochinareis beëindigd. (Thailand behoort nl. niet tot de Indochina landen). Gelukkig hebben we nog een paar dagen in Bangkok voor de boeg en daarna nog een week op Java. Hier gaan we logeren bij de broer van Simone in Bandung.

Met het beëindigen van de Indochinareis volgen we niet langer de Mekong. Eerder noemde ik deze rivier de rode draad in onze Indochinareis. Hoe dit heeft uitgepakt? Vanuit Saigon (Vietnam) maakten we een uitstapje naar de Mekongdelta. Tijdens onze bustocht van Saigon naar Pnom Penh  (Cambodja) staken we de rivier over. Over een brug, indrukwekkend hoog boven het water, passeerden we de Mekong. Pnom Penh ligt overigens aan de rivier. Aan een zijtak ligt het oude centrum dat we bezochten. Vliegend van Siem Reap naar Luang Prabang (Laos) volgden we de rivier. Vanuit het vliegtuig was de rivier goed waar te nemen. En tenslotte in Luang Prabang voeren wij een aantal uren per slowboat over de rivier naar Pak Ou.

Geïnspireerd door de Mekong en ons hotel liggend aan de Chao Praya rivier maken we in Bangkok een tochtje over de Chao Praya en de wateren achter deze rivier. Onderweg maken we een stop bij de Wat Paknam Phasi Charoen, een van de meer dan 400 tempels die Bangkok rijk is. Ook maken we een fotostop bij de Wat Arun die wij zo'n 30 jaar geleden hebben bezocht en beklommen. Ik herinner me nog de stijle treden die ik achterste voren weer af moest, vanwege mijn hoogtevrees.

Daarnaast brengen we nog een bezoek aan ICONSIAM, een 'huge' shopping mall. We beperken het aantal uitstapjes. Het bezoek aan Bangkok staat vooral in het teken van de kerstviering en dus genieten we elke dag  van het zwembad en de 'executive' service. Met voor mij als hoogtepunt het aperitief op de 31e etage met een prachtig uitzicht op de stad en de rivier. Zittend met een glaasje bubbels en een paar lekkere hapjes zien we het daglicht verdwijnen en de lichtjes in de stad verschijnen. Hoe toepasselijk zo'n lichtjesfeest tijdens de kerstdagen.

1. Vera Schepman:
    1 januari 2023
    Nog wel even de fietstocht doen door Bangkok, was bij Co...? Ik hoop dat je over Bandung weer een stuk schrijft, voor mij een mooie herinnering samen met Brigitte