De heren van de thee - dag 1

4 januari 2023 - Malabar, Indonesië

Onze trip gaat de komende twee dagen naar de Preanger, een bergachtig gebied op West-Java (ten zuiden van Bandung). In dit, voorheen woeste en onherbergzame gebied, legden Nederlanders eind 19e eeuw  theeplantages aan. Zij ontgonnen het oerwoud en plantten theestruiken. Hun levenswerk inspireerde Hella S. Haasse tot het schrijven van 'De heren van de thee'. Wij gaan kennismaken met sporen uit het verleden. Dat doen we met z'n drieën, Simone, ik en de broer van Simone. Hij woont in Bandung en laat ons zijn eerdere ontdekkingen zien.

Onze eerste stop in een natuurlijke omgeving omringd door theeplantages is bij Kawah Rengganis. Hier steken we een vallei over lopend over de 'suspension' bridge. Het uitzicht is prachtig laat ik mij vertellen. Ik krijg hier niets van mee. Gezien mijn hoogtevrees is mijn blik strak naar voren, op de nog af te leggen afstand, gericht. Wel geniet ik van de triomf na het bereiken van de overkant, "I did it".

We maken omringd door zwaveldampen een wandeling langs hot springs, snelstromende riviertjes en modderbaden. De plek wordt voornamelijk bezocht door Javaanse families, die de aanwezigheid van bules (blanken) leuk vinden. Wij worden dan ook met hele familie's gefotografeerd. Ik krijg zelfs van een dame een kus op mijn wang. Tot hilariteit van de dames die bij haar groepje horen blijft een souvenir achter, lippenstift. Voordat we weer in de auto stappen moet ik mijn angst nogmaals overwinnen. Er wacht nog een stoeltjeslift over de vallei. Deze blijkt uiteindelijk niet zo eng. Ik durf zelfs een foto te maken uit mijn stoel.

Na de lunch in een Soedaans restaurant in Ciwidey rijden we via een prachtige route naar Gamboeng. Gamboeng  staat centraal in 'De heren van de thee' . Het (waargebeurde) verhaal vertelt over Rudolf Kerkhoven die op de afgelegen plek Gamboeng zijn thee- en kinineplantage, en zijn leven opbouwt. De theeplantage bestaat nog steeds. We bezoeken op de plantage het graf van Rudolf en zijn vrouw Jenny. Ook gaan we naar de plek waar waarschijnlijk hun huis heeft gestaan en proberen we het uitgebreid en detailistisch beschreven uitzicht in de roman van Hella S. Haasse terug te zien.

We vervolgen onze route naar de plantage Malabar. Dit is de plantage van Karel Bosscha, de neef van Rudolf Kerkhoven. Hier staat nog het originele huis van de adminisrateur, zoals de diecteur van de plantage destijds werd genoemd. Wij bezoeken het huis, waar voorwerpen en meubilair ons terug in de tijd brengen. Wij slapen in de achter het huis staande bamboehutten. Wij logeren dus bij de heren van de thee.

1. Vera Schepman:
    4 januari 2023
    Volgens mij minder stof op Java ....🫣 Mooi verhaal weer....en met gids die de weg weet 👍
  2. Rita:
    4 januari 2023
    Mooie verhalen, ook over de heren van de thee! Indrukwekkend die brug; stoeltjeslift ziet er grappig uit😀
  3. Minie:
    4 januari 2023
    Prachtig verhaal weer, globetrotters, lfs