Kecak en Legong

23 november 2018 - Ubud, Indonesië

Een dag met een gouden randje

Uluwatu 7 november en Ubud 20 november

Toen wij vroeger samen met vakantie waren en wij een dag met iets extra's meemaakten, noemden mijn vriendin en ik dit "een dag met een gouden randje". De bezoeken aan de Pura Luhur Uluwatu met een voorstelling van de Kecakdans en een bezoek aan Café Lotus gecombineerd met Legong-dans hebben wij nu ook ervaren als "belevenissen met een gouden randje".

Kecak is een kakofonie van geluiden en bewegingen van mannen, die zittend in concentrische cirkels, zonder muzikale begeleiding zingen in verschillende ritmes. Hun stemgeluid en handgebaren symboliseren elementen uit het verhaal, dat door dansers in het midden van de cirkel wordt uitgebeeld. Opvallend is hun kleding; slechts bestaande uit een zwart-witte heupdoek, een rode hibiscusbloem achter het rechteroor.

Fascinerend was het om het Kecak schouwspel te horen en te zien. De plek waar de dans werd uitgevoerd, op de hoge rotsen bij de Pura Uluwatu met zicht op de ondergaande zon, gaf het geheel extra sfeer. Het verhaal gebaseerd op de Hindoe-epos Ramayana kent overigens een goede afloop.

In café Lotus kwamen wij meer dan 25 jaar geleden ook al. Toen lag het café nog aan de rijstvelden, nu is het volledig opgenomen door de stad Ubud. Destijds maakte ik een foto van het vooraanzicht van café Lotus, een lelijke foto, het vooraanzicht is namelijk niet bijzonder, maar bewaarde ik de foto vanwege de zoete herinneringen. Nu komen de oude herinneringen weer boven en voegen wij er  nieuwe aan toe. Wij dineren met zicht op de Legong-dansvoorstelling aan de overkant van de 'Lotus pond'(lotusvijver). De Legong-dans is een dans van uitsluitend vrouwen. De danseressen zijn gekleed in goudbrokaat en dragen met bloemen versierde hoofdtooien. Zij worden begeleid door een gamelanorkest. De orkestleden zijn ook vrouwen. Wij trakteren onszelf deze avond op 'bubbels' bij het eten, niet in de laatste plaats omdat het past in de ambiance en bij ons nostalgische gevoel.

Genietend van de Balinese culturele aspecten, houden wij ook de Nederlandse 'culturele'  ontwikkelingen bij. Zo kijken wij na onze Lotusavond nog even uitzending gemist: 'Boer zoekt vrouw'. Wij zien hoe Marnix en Jaap ook hun dag met een gouden randje beleven, maar of dit voor hen zo zonnig blijft valt te bezien.