Gamelan

27 november 2018 - Blahbatuh, Indonesië

Na ruim een maand nauwelijks een regenbui te hebben gehad, hebben wij vanmiddag een middag waarin zon en regen elkaar afwisselen. Op zich niet zo vreemd, want in oktober is het regenseizoen begonnen. De maand november pakte voor ons dus tot nu toe goed uit. Voor mij betekent de regen dat ik nu even tijd heb om een herinnering aan onze terugreis vanuit Zuid Bali te delen.

Om de terugreis te veraangenamen planden wij een stop in Blahbatuh, met de intentie  een bezoek te brengen aan de gamelanwerkplaats waar mijn vriendin eerder was geweest. Helaas waren wij het gidsje waar de naam van de smederij in stond vergeten. Aangezien Blahbatuh een langgerekt dorp is, wij geen naam en geen adres wisten werd het even zoeken. De taxichauffeur deed navraag bij verschillende dorpsbewoners en zo belandden wij bij een gamelansmederij. Hier was slechts een persoon aan het werk, de baas had vrij, dus het werk lag stil, was de reactie van deze medewerker. Mijn vriendin wist overigens al bij de eerste blik in de smederij dat dit niet de gamelanmaker was die zij eerder had bezocht.

Na een snelle rondblik en een fotootje, gingen wij met aanwijzingen van de eenzame gamelanmaker opnieuw op zoek. Gezien het feit dat de langgerekte straat geen nummering kent, moesten wij een paar keer stoppen en vragen, voordat wij bij de door hem genoemde gamelanmaker aankwamen. Hier waren meer activiteiten te zien maar, het was nog steeds niet de gamelanmaker die mijn vriendin zich herinnerde. Wij kregen een korte rondleiding en de jonge man die ons rondleidde  vertelde ons dat wij waarschijnlijk de smederij van zijn oom bedoelden.

Tja, zonder adres, zonder naam en zonder straatnummering, en dan ook nog in het centrum van de gamelanmakerijen maakte het best lastig om 'de gamelanmaker' te vinden. Uiteindelijk kwamen wij bij de smederij, smederij Sidha Karya Gamelan, het beek inderdaad de oom van de jonge man. Hier konden wij uitgebreid zien dat het  instrumentarium van een gamelanorkest nog net zoals eeuwen geleden met de hand worden gemaakt.

Ons geplande bezoekje mondde uit in een ware gamelan excursie. De avond na onze excursie toen wij buiten op het terras bij Villa Aamisha een aperitief zaten te drinken hoorden wij beneden ons in de kampong het geluid van een  gamelanorkest. Een mooie afsluiting van onze excursie.