Nepalese wegen, wegennet in aanbouw

29 april 2025 - Bandipur, Nepal

Wij reizen nu een aantal dagen door Nepal. Tot op heden waren de afgelegde afstanden niet zo groot. Vandaag staat een tocht van 145 km op het programma. Reistijd die hiervoor staat is ca. 5 uur. Inmiddels weten we dat dit een realistische inschatting is. Je zou kunnen zeggen dat zo goed als alle wegen in Nepal nog niet af zijn, of onderhoud nodig hebben.Dit resulteert in een gemiddelde van 30 km per uur.

Vandaag rijden we, is onze inschatting, zeker 75% van de tijd over onverharde wegen. Dit betekent dat we soms geen hand voor ogen zien vanwege de stofwolken. Het heeft namelijk al langere tijd niet geregend in Nepal. We vragen ons, op plekken waar de weg ok is af hoelang dit zo zal blijven. De regentijd komt eraan, dat betekent dat de waterstroom van de bergen het wegdek kan beschadigen. Er valt waarschijnlijk niet tegenaan te werken. Temeer omdat we zien dat er nog veel handmatig gebeurt en het werk aan de weg veel tijd vraagt.

We hebben ook een deja vu gevoel. Op de Sumatra highway zagen we van alles op de doorgaande weg. Dat is hier ook het geval: Geiten, al dan niet met hoeder, een oude man met wandelstok, die zijn middagrondje op de 4 baans weg doet. Bussen die plotseling op de rijbaan stoppen om passagiers in of uit te laten. En alles, auto's en scooters, krost dwars door elkaar. Ook kun je op een, ogenschijnlijke 4 baansweg,  gewoon tegenliggers op jouw baan tegenkomen.

En dan nog even de route- en verkeersborden. De eerste categorie is er gewoon niet. Als je de weg niet weet en niet over een routeplanner beschikt ben je gewoon 'lost', zowel in de stad als op een doorgaande route. Verkeersborden zien we zo nu en dan, maar zijn niet altijd zinvol. Op een onverharde weg een bord met maximale snelheid 30 km lijkt toch echt overbodig. Hobbelend door de kuilen haal je dit echt niet. De op de in aanleg zijnde 4-baans wegen geplaatste borden U-turn werken ook niet. De onderbrekingen tussen de banen wordt vooral gebruikt om alle verkeer weer op één baan te leiden.

Gelukkig bereiken we na ook nog een bergetappe, zonder kleerscheuren Bandipur. Deze plaats is alles wat er van wordt gezegd: een eeuwenoud stadje dat beschouwd wordt als een levend museum van de lokale cultuur. En waar je aan het eind van de dag op een terrasje onder het genot van een hapje en drankje de relaxte levensstijl van de stad gade slaat. Na een verkenningsrondje geven wij ons over aan de relaxte levensstijl.

Foto’s

1 Reactie

  1. Vera Schepman:
    30 april 2025
    Hopelijk reist Sint Christoffel met jullie mee!
    wat een avontuur…..