Ibu Tiny

2 november 2018 - Sengkidu, Indonesië

Voor mijn gevoel nog maar net bekomen van de bijna 16,5 urige vliegreis komen wij na nog eens ruim een uur in de auto te hebben gereisd aan op de plaats van bestemming in Sengkidu (Oost Bali). Mijn evenwichtsorganen zijn nog in de war, het is 7 uren later dan mijn horloge aangeeft en het is ruim 20 graden warmer dan bij vertrek uit Nederland. Enigszins verdwaasd loop ik samen met mijn vriendin Villa Aamisha binnen.

Wij worden verwelkomd door 'the staff'. Mijn vriendin lijkt minder last te hebben van de overgang dan ik en begint mij enthousiast voor te stellen aan iedereen en zet gelijk mijn brein aan het werk. "Om de namen te kunnen onthouden moet je wel weten hoe de namen tot stand komen hier op Bali. Dat ga ik je vertellen". Hier laat zij geen gras over groeien en begint gelijk met het delen van haar culturele kennis.

Op Bali is het de gewoonte om kinderen volgens een bepaalde volgorde namen te geven. Het eerste kind krijgt de naam Wayan, Putu, Gede (man) of Iluh (vrouw), het tweede Made, Nengah of Kadek, het derde Nyoman of Komang en de vierde Ketut. Daarna begint het weer opnieuw. Het vijfde, zesde, zevende achtste en negende heten dus achtereenvolgens weer Wayan, Made, Nyoman, Ketut en weer Wayan. Naast de Balinese naam krijgt iedereen ook nog een andere naam.

Zo zitten er 3 Ketuts in 'the staff', dat bekent dat ik slechts 1 naam voor 3 mensen hoef te onthouden. Nu moet ik ze alleen nog uit elkaar zien te houden. Om het  ingewikkeld te maken wordt een van de vrouwelijke staff bij haar 'andere' naam genoemd om niet twee Putu's door elkaar te halen. Dan word ik ook nog voorgesteld aan mijn naamgenoot Tiny, ofwel Oktiny. Nu begint het mij te duizelen. Het gebeurt dus ook dat de andere naam voorafgegaan wordt door de geboortemaand, in het geval van Tiny, oktober dus.

Even later hoor ik dat ik zelf aangesproken wordt met ibu Tiny. En alsof het geen moeite kost vraag ik in mijn wazige toestand toch nog even wat ibu Tiny betekent: moeder Tiny. De komende twee maanden ben ik dus ibu Tiny, moeder Tiny.