Tana Toraja

4 december 2018 - Rantepao, Indonesië

Mijn hoofd zit vol, vol van alle indrukken en kennis die ik de afgelopen dagen heb opgedaan in Tana Toraja; een gebied in Zuid-Sulawesi, bekend door de speciale vorm van de huizen
(Tongkonans), tradities en in het bijzonder de traditie rond de begrafeniscermonie en de wijze van begraven van geliefden. Bij de graven worden 'tau tau' poppen geplaatst, poppen die de overledenen symboliseren. De bijzondere huizen en graven zijn gelegen in een prachtig gebied, in de bergen, hoogvlaktes met rijstvelden, een gevarieerde vegetatie en buffels (die bij de ceremonies een rol spelen) in de rijstvelden die het plaatje completeren.

Met onze gids Lapender hebben wij vanuit Rantepao het gebied doorkruist en vele plekken bezocht. Naast alles wat je ziet en de informatie die je krijgt wordt het beeld van een omgeving nog levendiger als je ook af en toe contact kan maken met de bevolking. Dat lukte sowieso met Sara, de eigenaresse van onze homestay. Zij kookte zelfs een avond voor ons. Het regende en nu konden wij volgens Sara "niet naar buiten voor het diner". Zo zaten wij in Sulawesi Castle met twee andere Nederlanders, het kleine neefje van Sara, Emanuel en Sara zelf aan tafel. Sara had "simpel gekookt", zei ze: vis in zwarte saus, tapiocablad met bananenblad, atjar en rode rijst. Wij Nederlanders hebben over onze ervaringen van de dag verteld en Sara onder andere over haar familie en de koffieplantage van de familie. De Arabica uit Tana Toraja staat bekend als zeer goede koffie.

Tijdens ons bezoek aan de familieceremonie, waar Lapender ons een kijkje liet nemen, begrepen wij van de jongste generatie dat er ook een tante met een Nederlander was getrouwd. De oom uit Nederland werd tijdens de ceremonie opgezocht. Hij kwam speciaal naar ons toe om ons, namens de familie van zijn vrouw te verwelkomen. Vervolgens vertelde hij hoe hij zijn kennismaking met de tradities van zijn vrouw had ervaren. Bijna jaarlijks gaat hij met zijn vrouw op familiebezoek. Mensen uit Tana Toraja trekken soms ver weg uit hun gebied (voornamelijk op zoek naar werk), maar keren altijd terug. De hele familie was traditioneel in het oranje gekleed. Naast de betrokkenheid bij de tradities ervoeren wij zo ook nog een beetje 'oranjegevoel'.

In Palawa, een traditioneel dorp heb ik even met de behoorlijk goed engels sprekende timmerman staan praten. Hij was in Palawa, zijn woonplaats bezig met een project, het bouwen van een nieuwe tongkonan. Ik vertelde hem dat wij bij de ceremonie voor een nieuw familiehuis waren geweest. Het was ons opgevallen dat dit huis van beton was gemaakt, terwijl de tongkonan traditioneel van hout wordt gemaakt. De timmerman schudde afkeurend het hoofd, dat vond hij maar niets. Wij ook niet, gelijkgestemd nam ik afscheid van de timmerman met het idee dat ik toch al aardig mee kon praten over de traditionele huizenbouw in Tana Toraja.

Hoofd vol of niet, wij reizen weer verder. Voor leuke ervaringen is altijd nog ruimte over.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rita:
    8 december 2018
    Prachtige verhalen/ervaringen en foto’s Tiny! Geniet ervan😃
    Groetjes Rita
  2. Boukelien van Dam:
    16 december 2018
    Leuk, weer zo'n inkijkje Tiny.
    En wat een bijzondere huizen, prachtig!