Ganesha

12 januari 2023 - Ubud, Indonesië

Voordat we terug naar Nederland gaan doen we nog een klein uitstapje naar Ubud. Dit is bekend terrein en valt daarom niet meer onder de categorie reizen. We bezoeken o. a. wat vertrouwde adresjes: Anomali Coffee voor een cappuchino, Audrey's spa voor een beenmassage, Pondok Madu met eigenaresse Sri voor lunch. Helaas kunnen we niet bij het huiselijke Rumah Cultur verblijven, maar vinden we een goed alternatief in Hotel Sapta.

In beide hotels, homestays vind ik overigens een omschrijving die beter bij de accomodaties past, weten we ons binnen de muren van een traditioneel Balinees huis. De aan het zicht van de straat onttrokken huizen met de mooie poorten is een van de dingen die ik mooi vind aan Ubud. De huizen zijn gebouwd op basis van de principes van de Balinese hindoeïstische tradities. Ze bestaan uit meerdere eilandjes(paviljoens) in de vorm van een bale, binnen een ommuurde beheining. De omheining dient om de geesten buiten te houden en waarschijnlijk ook ongenode gasten. Elke bale heeft zijn eigen functie: slaapkamer, ontvangstruimte, heiligdom etc. De muren en poorten zijn vaak rijkelijk gedecoreerd met veelal bloemenmotieven en versieringen met symbolische betekenis. Aan beide kanten van de ingang van de toegangspoort of poorten zie je de zgn. poortwachters en achter de toegangsdeur een Ganesha. Bij elk poortje krijg ik een glimlach op mijn gezicht en het verblijf bij een familie binnen de omheining is een belevenis op zich.

Even terug naar de Ganesha bij de ingang: Ganesha is de god van de kennis en wijsheid. Hij neemt hindernissen weg en helpt succes te behalen. Ook is hij de beschermheilige van reizigers. En bij de ingang van huizen staat hij symbool voor het  'welkom zijn' . Zowel de beeltenis, het kenmerkende olifantenhoofd met de afgebroken slagtand en daaronder het ronde buikje, als de betekenis spreken mij aan.

We nemen in Ubud ook nog een kijkje in het paleis van Peliatan. Het paleis is op dezelfde wijze gebouwd als de traditionele huizen, alleen is het vele malen groter qua oppervlakte, heeft het meerdere paviljoens (bale) en is rijker gedecoreerd. Wij mogen in het paleis zelfs even plaatsnemen op de stoelen van de koning en de koningin. We voelen 'vorstelijk', hoewel we daar niet per se een troon voor nodig hebben. Ook zonder paleiselijke omstandigheden hebben wij dat gevoel vaker ervaren de afgelopen maanden. De koning zien we overigens even later ook, met een knikje en een zegenend gebaar begroet ik hem. Voordat we het paleis verlaten moet uiteraard ook de Ganesha in het koninklijk paleis op de foto.

Tijdens het slenteren door de stad laat ik me in een 'artshop' verleiden om een Ganesha te kopen. Ik ga deze over een aantal dagen een mooi plaatsje geven in mijn huis. Het beeldje geeft mij een tastbaar bewijs van onze mooie reis vanuit Bali en wellicht dat hij mij en degenen die mij lief zijn in de toekomst goed gezind zal zijn. We zijn immers allemaal reizigers.

1. Vera Schepman:
    12 januari 2023
    Wederom genoten van je verhaal, ik was zelf weer even terug in Ubud, dank daarvoor...